بورس انرژی چیست و چگونه می‌توان در آن معامله کرد؟

دریافت کدمعاملاتی در بازارهای مختلف بورس انرژی

اشخاص حقوقی ایرانی که پروانه بهره برداری مرتبط دارند، مجاز به خرید از بازار فیزیکی داخلی هستند و می توانند این کد را دریافت کنند. اما این شرط به تنهایی کافی نیست و لازم است این افراد کد معاملاتی در حوزه بورس انرژی دریافت کنند.
 برای دریافت این کد، باید در ابتدا فرم احراز هویت را تکمیل نمایید، اساسنامه و شناسنامه ملی بیانیه را به همراه داشته باشید. اشخاص حقیقی ایرانی که سرمایه آنها منشا خارجی دارد می‌بایست اصل و تصویر شناسنامه یا گذرنامه و کارت ملی را ارایه دهند.
فرآیند معاملات در بازار بورس انرژی سهام بسته به نوع معاملات متفاوت است. در بازار برق معاملات در صورت شارژ شدن توزیع برق‌ها و عرضه نیرو گاه‌ها هر روز در یک زمان مشخص به صورت حراج چند قیمتی صورت خواهد گرفت.
در حالی که انجام معاملات در بازار فیزیکی بورس ساعت مشخصی ندارد و شرایط هر روز در شرح عرضه مشخص خواهد شد.

هدف از ایجاد بورس انرژی چیست؟

تبیین کردن، تحکیم و ارتقا جایگاه و کارکردهای بورس انرژی برای ذینفع‌ها.
به کارگیری رویه‌های موثر جهت حفظ سلامت بازار و صیانت از حقوق ذینفع‌ها.
طراحی ابزارها و محصولات جدید با توجه به نیازهای ذینفع‌ها و اقتضائات محیطی.
تجهیز بهینه منابع فیزیکی و توسعه مستمر سرمایه‌های انسانی.
ارزش آفرینی و تامین منافع سهامداران.
تعامل و همکاری موثر با نهادهای فعال در بازارهای مالی.

فعالیت ‌های عملیاتی بورس انرژی سهام در زمینه انجام معاملات نقدی، قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد های آتی و اختیار معامله و به منظور مرتفع سازی نیازهایی چون خرید و فروش منابع انرژی، تامین مالی برای تولید کنندگان و تامین منابع انرژی برای توزیع کنندگان و مصرف کنندگان، شروع شده است.
هر زمان صحبت از این نوع بورس است، یعنی خبری از معاملات بورسی و فرابورسی شرکت‌هایی مانند موادغذایی، سیمان، حمل و نقل، معدنی و فلزی نیست و معاملات فقط در حوزه انرژی هایی اعم از نفت، گاز، برق و محصولات پتروشیمی انجام می‌شود.
به طور کلی این بازار بورس، راهی برای جذب سود، درآمد و معاملات شفاف حوزه انرژی در ایران بوده و امکان دارد در سال‌های آینده، یکی از جذاب‌ترین بازارهای مالی کشور به حساب بیاید که بیشتر سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در این بورس را خواهند داشت.
 
بورس انرژی سهام

مشتریان حقیقی در بازار فیزیکی امکان خرید کردن را ندارند و فقط در بازار مشتقه می‌توانند نسبت به خرید اوراق سلف موازی استاندارد اقدام نمایند.
این شرکت‌ها کار پذیرش و نظارت بر معاملات انرژی و اوراق بهادار مربوطه را انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تا شفافیت اطلاعات و دسترسی عادلانه سهامداران حقیقی و حقوقی به معاملات به صورت منصفانه و آنلاین، در دسترس باشد.
در واقع بورس انرژی  یک نهاد دولتی است و مدیریت آن بر عهده دولت است و مثل بقیه بازارها مانند سکه، طلا، ارز، زمین و خودرو نیست. به همین دلیل جذابیت بیشتری نسبت به بقیه بورس‌ها برای بسیاری از سرمایه گذاران دارد.