وال استریت (Wall Street) کجاست؟

اگر جز افراد فعال در حوزه بورس باشید، قطعا نام « وال استریت» را شنیده‌اید. امروزه کلمه وال استریت به عنوان « نماد بازار مالی آمریکا»، برای جامعه مالی و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود که شامل بورس سهام، کارگزاری‌ها، بانک‌های بزرگ و شرکت‌های پذیره نویسی است. در این مقاله به وجه تسمیه و تاریخچه وال استریت، وال استریت و نقش آن در بورس جهان، بازارهای مالی مهم جهان، وال استریت مقر اتصال مراکز مالی جهان، جنبش وال استریت در بورس، نماد گاو وحشی وال استریت و فیلم‌های ساخته شده حول محور وال استریت خواهیم پرداخت.
 

وال استریت و تاریخچه آن

وال استریت؛ در زبان فارسی خیابان وال و در انگلیسی Wall Street، نام خیابانی معروف در منهتن نیویورک واقع در ایالات متحده آمریکا است. برخی معتقدند که نام وال استریت برگرفته از کلمه آلمانی (de Waal Straat) است اما به روایتی دیگر نام این خیابان براساس دیوار شرقی واقع شده در مرز شمالی اقامتگاه نیوآمستردام که برای محافظت از تهاجم نظامیان انگلیسی یا بومیان آمریکایی ساخته شده است، نام‌گذاری شده است. جرج واشنگتن اولین رییس جمهور آمریکا، سوگند خود را به عنوان نخستین رییس جمهور آمریکا در عمارت فدرال واقع در خیابان وال استریت یاد کرده است. هم‌چنین روزنامه اقتصادی معروف « وال استریت ژورنال»  نیز عنوان خود را از نام این خیابان گرفته است.
وال استریت در قرن 17 میلادی تبدیل به مرکز معاملات آمریکا شده است که در آن زمان هنوز معروف نشده بود. پس از امضای قراردادی میان 24 کارگزار بزرگ و برجسته آمریکا تحت عنوان « Buttonwood Agreement» یک قدم برای تاسیس یک بازار سهام برداشته شد که در سال‌های آتی تبدیل به بازار سهام نیویورک شده است. پس از جنگ جهانی اول بود که نیویورک در معاملات و خدمات مالی از لندن پیشی گرفت و تبدیل به تاثیرگذارترین مرکز مالی جهان شد.
وال استریت و نقش آن در بورس جهان
خیابان وال استریت مهد مهم‌ترین مراکز اقتصادی آمریکا است. از جمله بازارهایی که در این خیابان قرار دارند به شرح زیر است.
بورس سهام نیویورک (NYSE)؛ بزرگ‌ترین بورس جهان از نظر میزان داد و ستد بورس و انواع اوراق بهادار
بورس نزدک (NASDAQ)؛ بزرگ‌ترین بازار معامله الکترونیک سهام در آمریکا
بورس سهام آمریکا (AMEX)؛ مرکز مبادلات سهام مربوط به شرکت‌های کوچک
بورس تجاری نیویورک (NYMEX)؛ بازار معاملات آتی کالاهای اقتصادی مربوط به گروه بازرگانی و کالای شیکاگو
میز بازرگانی نیویورک (NYBOT)؛ بورس کالای آتی مانند شکر، پنبه، قهوه، کاکایو و آب پرتقال
وال استریت شامل « بازار سهام»، « بازار اوراق قرضه»، « بازار کالاها»، « بازار آتی» و « بازار ارز» است. هدف اصلی بازار اوراق بهادار جمع‌آوری سرمایه برای شرکت‌ها جهت رشد و سودآوری است. انتشار « مبادله سهام» و « مبادله اوراق قرضه» دو امر بسیار مهم است که در وال استریت انجام می‌شود. به طور کلی طی سال‌های اخیر، تعداد زیادی ابزارهای مالی جدید مانند اختیارات خرید و فروش، تراست‌های سرمایه‌گذاری، وارانت‌ها و قراردادهای آتی در وال استریت ایجاد و مورد مبادله قرار گرفته است که وجود این ابزارها نشان دهنده قدرت وال استریت در بازار بورس جهانی است. بیش‌تر نهادهای مالی که در این خیابان هستند دارای مالکیت خصوصی بوده شامل بانک‌های تجاری، معامله‌گران اوراق، بازارهای سهام، شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های سرمایه‌گذاری ولی قانون‌گذاری در این بازار به مقدار بسیاری زیادی بر عهده دولت فدرال(بانک مرکزی آمریکا) است.


بازارهای مالی مهم جهان

در گذشته تقریبا تمام  مبادلات مالی یا در وال استریت انجام می‌شد و یا ارتباط مستقیمی با آن داشته است. اکثر شرکت‌های فعال در زمینه مالی و بورس در وال استریت حضور داشتند حتی شرکت‌هایی که بیش‌تر تجارت خود را در جای دیگری انجام می‌دادند. بنابراین شرکت‌های خارجی هم در وال استریت حضور داشته و از سرمایه‌گذاران اصلی بازار سهام و اوراق قرضه ایالات متحده به شمار می‌روند.
تا این‌که با جابه جا شدن جمعیت و انتقال ثروت از شمال شرقی آمریکا به سمت غرب و جنوب، به همراه پیشرفت علم و فناوری، اکثر فعالیت‌هایی که در گذشته محدود به وال استریت می‌شد، از این شهر خارج شده است. به طوری که امروزه وال استریت دیگر تنها مرکز مالی مهم جهان نیست. از جمله بازارهای مالی مهم جهان به جز وال استریت در لندن، فرانکفورت، توکیو و برخی شهرهای بزرگ دیگر جهان هستند. ولی با این حال مبدا بیش‌تر مبادلات مالی هم‌چنان وال استریت است و استفاده از این واژه معروف ادامه دارد.
در ایالات متحده بازارهای مالی مشابه وال استریت ولی کوچک‌تر در لس‌آنجلس، شیکاگو، فیلادلفیا وجود دارند. در واقع این بازار نقش مهمی را در اقتصاد بین‌المللی و نیز داخلی آمریکا بازی می‌کند به طوری که بدون وال استریت، جمع‌آوری سرمایه بسیار پر هزینه و همراه با مشکلات بسیاری خواهد بود.
وال استریت؛ مقر اتصال مراکز مالی جهان
کشورهای توسعه یافته می‌بایست بتوانند سرمایه‌داران و سرمایه‌پذیران را جهت راه اندازی و سودآوری به هم وصل نمایند. از طرفی یکی از مهم‌ترین اهداف بازارهای مالی نیز در هدایت سرمایه‌ها است. اتصال درست سرمایه‌های سرگردان سرمایه‌داران به مقاصد صحیح (سرمایه‌پذیران) از کارکردهای اصلی بازارهای مالی است. علاوه بر وال استریت، بازارهای مالی دیگر در فرانکفورت، توکیو، تورنتو و هنگ کنگ نیز در راستای همین اهداف فعالیت می‌کنند. اما ارزش افزوده حضور در وال استریت به عنوان مهد نهادهای مالی، علاوه بر اعتبار نام آن، بهبود انباشت سرمایه، کاهش هزینه‌ها و هدایت سرمایه‌هاست.
جنبش وال استریت در بورس
در تاریخ 17 سپتامبر سال 2011، عده‌ای در اعتراض به بحران‌های اقتصادی و اختلاف طبقاتی دست به تظاهرات وسیعی زدند که جنبش وال استریت در بورس نام‌گذاری شد. در این تجمعات هیچ‌گونه خشونتی وجود نداشته و بسیار آرام انجام شد که هدف آن « طرح نجات بانک‌ها»، « بحران وام مسکن» و «اعدام تروی دیویس» سیاه پوست آمریکایی بوده است.


وال استریت؛ مجسمه گاو وحشی

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر نیویورک در منطقه منهتن، مجسمه‌ای به نام گاو وال استریت است که از جنس برنز ساخته شده و روزانه تعداد زیادی از توریست‌ها برای دیدن آن به این منطقه مراجعه می‌نمایند. حالت ایستادن، جثه تنومند و سر پایین گاو وال استریت می‌تواند نشانه آمادگی برای حمله باشد. به اعتقاد برخی از مردم این مجسمه نمادی از پیروزی و خوش‌بینی در زمینه مالی است که البته از باطن بی‌رحم و خشن معاملات مالی نیز خبر می‌دهد.


وال استریت و فیلم‌های ساخته شده

در مورد وال استریت فیلم و سریال‌های بسیاری ساخته شده است که برخی از آن‌ها عبارتند از؛
  • وال استریت (1987)
  • وال استریت، پول هرگز نمی‌خوابد (2010)
  • بی‌حد و مرز (2011)
  • گرگ وال استریت (2013)
  • فروش بزرگ (2015)
  • جادوگر دروغ (2017)
  • میلیاردها (2016)

سخن آخر

براساس مطالب ارایه شده در این مقاله، وال استریت (Wall Street) یکی از قطب‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مهم در سطح بین‌المللی شناخته شده است. سرمایه‌های بسیاری در بورس آمریکا به خصوص وال استریت معامله می‌شوند. اما این مرکز تنها محل ارتباط مراکز مالی در آمریکا نیست چرا که در ایالات متحده بازارهای مالی و بورس‌های مشابه وال استریت اما کوچک‌تر از آن در لس‌آنجلس، شیکاگو و سانفرانسیسکو نیز وجود دارد. هم‌چنین در دیگر شهرهای بزرگ جهان مانند لندن، فرانکفورت، توکیو و... نیز بازارهای مهم مالی شکل گرفته‌اند ولی با این حال مبدا بیش‌تر مبادلات مالی هم‌چنان وال استریت است.