عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام چیست؟


قیمت در بازار سهام براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما این موضوع متاثر از عوامل مختلفی است؛ در بازار سهام 3مولفه اصلی وضعیت اقتصاد کلان و سیاست، وضعیت و عوامل مختلف تاثیرگذار بر صنایع و وضعیت داخلی شرکت‌های بورسی،  نقش اصلی و تاثیرگذار بر قیمت‌ها را اعمال می‌کنند. در واقع افزایش عرضه یا افزایش تقاضا تحت تاثیر عوامل مذکور تغییر می‌کند.
وضعیت اقتصاد کلان و سیاست
عوامل محیطی وابسته به اقتصاد کلان و سیاست در درجه اول اهمیت تاثیرگذاری بر بازار سرمایه قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری داشته باشیم باید بگوییم که وضعیت اقتصادی ایران و جهان، جنگ‌های موجود در منطقه خاورمیانه و ناآرامی‌های سیاسی، بودجه سالانه کشور، سیاست‌های پولی و ارزی و تورم هستند که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هرکدام از مولفه‌های نام برده که تغییر بکند، بسته به نوع اتفاق رخ داده می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر بازار سهام بگذارد.
عوامل مذکور خارج از کنترل شرکت‌های فعال در بورس قرار دارند، اما آرامش در فضای اقتصادی و سیاسی کشورها می‌تواند زمینه‌ساز تداوم رشد شرکت‌ها و اعتماد سرمایه‌گذاران به خرید سهام باشد.
عوامل مرتبط با صنایع بورسی
از وضعیت کلی کشورکه بگذریم، هر صنعتی به صورت خاص تحت تاثیر اتفاق‌های داخلی و خارجی مرتبط با خود قرار دارد. مثلا رقابتی بودن یا انحصاری بودن صنعت، حجم سرمایه‌های در گردش در یک صنعت خاص، سرعت تغییر تکنولوژی، میزان عرضه وتقاضای محصولات در صنایع مختلف، نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها و همین‌طور تاثیر صنایع مختلف بر یکدیگر می‌تواند اثرات متفاوتی در بازار داشته باشد.
عوامل صنعتی نقش مهمی در تاثیرگذاری بر قیمت سهام دارند. صنایع مختلف شامل پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزات اساسی، خودروسازی و... ویژگی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارند که باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
برای اینکه مفهوم مرتبط با صنایع بورسی را درک کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از قیمت‌ها مانند فلزات یا صنایع پتروشیمی تحت تأثیر نرخ‌های جهانی قرار دارند. همچنین، قیمت‌گذاری در صنعت خودرو توسط شورای رقابت انجام می‌شود و برخی محصولات مانند داروها و مواد غذایی دارای نرخ‌های مصوب هستند که بر قیمت سهام تاثیرگذارند.
 
عوامل درونی شرکت‌ها
در سومین مرحله تاثیرگذاری، پس از آنکه وضعیت کلی اقتصاد و سیاست مورد بررسی قرار گرفت و همچنین عوامل مرتبط با صنعت هم بررسی شد، به سراغ عوامل درونی و وضعیت بنیادی شرکت‌ها می‌رویم. در این مرحله میزان سودآوری، نسبت قیمت به سود، میزان دارایی‌ها، طرح‌های توسعه‌ای، نقدشوندگی، اخبار و گزارش‌های مالی تاثیرگذار هستند.
جمع‌بندی
به طور کلی فلسفه قیمتی سهام، پیچیده است و نیاز به مطالعه و یادگیری دارد. بدون دانش در این زمینه احتمال شکست استراتژی‌های معاملاتی برای سهامداران وجود دارد؛ شناخت عوامل موثر بر قیمت سهام، کمک می‌کند تا با تشخیص موقعیت، از اینکه در چه زمانی سهم را بفروشید یا چه موقع اقدام به خرید کنید، موفق ظاهر شوید. همچنین افزایش اطلاعات در این زمینه به شما این امکان را می‌دهد تا در زمان‌هایی که مجموع عوامل تاثیرگذار بر سهام را نامناسب می‌دانید، نقدینگی خود را از سهام خارج کرده و وارد ابزارهای دیگر بازار سرمایه مثل انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنید.