خرید طلا در بورس به چه صورت است؟

خرید طلا در بورس به چه صورت است؟
سرمایه‌گذاری در طلا از جمله امن‌ترین گزینه‌هایی است که عموم مردم به آن تمایل دارند و به عنوان پس‌اندازی که ارزش پول آن‌ها را در آینده حفظ خواهد کرد، انتخاب می‌کنند. در دنیای امروز با گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری امکان خرید طلا در بورس هم فراهم شده است. خرید طلا در بورس به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هرکسی باتوجه به نیاز خود و تحلیلی که از وضعیت ابزارهای مختلف دارد یکی را انتخاب می‌کند.
چرا خرید طلا ؟
فلز گران‌بهای طلا به عنوان یک دارایی امن شناخته می‌شود؛ با نگاهی به تاریخچه سرمایه‌گذاری در دنیا درمی‌یابیم که همواره سرمایه‌گذارهای موفق دنیا در دوره‌های زمانی که احتمال وقوع یک بحران اقتصادی وجود داشت، طلا را به عنوان گزینه اصلی سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کردند و این موضوع به خوبی نشان‌دهنده محبوبیت طلا است. از طرف دیگر افرادی که قدرت پذیرش ریسک بالا ندارند همیشه طلا را مطمین‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری می‌دانند و معتقدند طلا هیچ‌گاه ضرر ندارد.
آشنایی با روش‌های خرید طلا در بورس
همان‌گونه که  در ابتدا اشاره کردیم، به جز خرید طلا به شکل فیزیکی، راه‌های دیگری هم در دنیای امروزی وجود دارد. سرقت طلا، گم‌شدن آن، تشخیص اصل بودن و نگرانی از خرید طلای تقلبی از جمله عواملی هستند که مردم در دنیای امروزی به سمت راه‌های دیگری برای خرید طلا رفته‌اند که هم ارزش دارایی خود را حفظ کنند و هم دغدغه خریداری و نگهداری آن را نداشته باشند. با روش‌های خرید طلا که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم ریسک خرید این فلز ارزشمند به حداقل می‌رسد و شما می‌توانید با خیالی آسوده برای خرید طلا اقدام کنید.
درحال حاضر خرید طلا در بورس از راه‌های ذیل امکان‌پذیر است:
1-گواهی سپرده سکه طلا
2-گواهی سپرده شمش طلا
3-صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا  
4- قرارداد آتی شمش طلا
5-قراردادآتی صندوق طلا
6-قرارداد اختیار معامله(آپشن) سکه طلا
برای آنکه به خوبی دریابید هرکدام از موارد مذکور چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و برای هریک چه اطلاعاتی باید داشته باشید در ادامه به توضیح هرمورد به صورت جداگانه می‌پردازیم. اما به صورت کلی برای خرید گواهی سپرده سکه طلا یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا از بستر بورس اوراق بهادار و برای معامله گواهی سپرده شمش، قراردادهای آتی و اختیار معامله(آپشن) باید از بستر بورس کالا استفاده کنید.
1-گواهی سپرده سکه طلا
گواهی سپرده سکه طلا نوعی اوراق بهادار است که ارزش هر ورق آن نسبت به سکه تمام بهار آزادی محاسبه می‌شود. درواقع شما با خرید گواهی سپرده سکه دارنده فیزیکی سکه هستید اما سکه شما در انبارهایی که از پیش تعیین شده با مسوولیت بورس کالا نگهداری می‌شود. گواهی سپرده سکه طلا دارای سررسید مشخص است که با فرارسیدن تاریخ سررسید شما می‌توانید سکه‌های خود را به صورت فیزیکی تحویل بگیرید، قرارداد خود را به پایان رسانده و مبلغ آن را دریافت کنید یا اینکه قرارداد خود را به یک قرارداد جدید انتقال دهید.
نام نمادهای گواهی سپرده سکه دربردارنده تاریخ سررسید آن‌هاست و در هنگام خرید با توجه به تاریخ‌های نوشته شده در کنار هر نماد می‌توانید نسبت به خرید آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. برای مثال نماد «سکه 0312 پ01» در نظر بگیرید، 4رقم چسبیده به عنوان سکه نشان دهنده تاریخ سررسید است یعنی ماه 12 سال 1403، «پ» نشان‌دهنده پیوسته بودن معاملات و 2رقم بعدی بیانگر کد انبار پذیرش شده است.
حراج پیوسته گواهی سپرده سکه از ساعت 12:00 تا 15:00 هر روز است.
2- گواهی سپرده شمش طلا
گواهی سپرده شمش طلا مبنایی مشابه با گواهی سپرده سکه طلا دارد با این تفاوت که با خرید تعداد مشخصی از این گواهی شما به جای سکه طلا شمش طلای یک کیلوگرمی تحویل خواهید گرفت.همچنین فرآیند خرید گواهی شمش همانند سکه از بستر بورس انجام نمی‌شود و شما برای خرید این گواهی باید نسبت به دریافت کد معاملاتی ابزار مشتقه بورس کالا اقدام کنید و تمامی مراحل خرید آن را از بستر بورس کالا دنبال کنید.
3- صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار هستند که مبنای اصلی دارایی‌هایشان برپایه طلا بنا شده است، همین امر سبب می‌شود که هرگونه تغییر قیمتی در بازار طلا بر قیمت واحدهای این صندوق تاثیر گذارد و نوسانات صعودی و نزولی آن‌ها هم‌سو با قیمت طلا در بازار فیزیکی باشد.
ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری طلا
حداقل 70 درصد گواهی سپرده سکه طلا
حداکثر 20 درصد اوراق مشتقه سکه
حداکثر 10 درصد اوراق با درآمد ثابت گواهی سپرده و سپرده‌گذاری در بانک
 
خرید واحدهای صندوق طلا همانند سایر صندوق‌های قابل معامله در بورس انجام می‌شود و به راحتی با داشتن کدمعاملاتی بورس اوراق بهادار از طریق سامانه معاملات برخط کارگزاری‌ها می‌توانید با هر مقدار سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاری در طلا دست به کار شوید. نداشتن هیچ‌گونه محدودیت برای حداقل سرمایه جهت خرید واحدهای صندوق طلا یکی از مزایای عمده آن شناخته می‌شود؛ به این ترتیب شما با داشتن مقدار اندک سرمایه می‌توانید نسبت به خرید طلا اقدام کنید و از بازدهی بازار طلا بهره‌مند شوید.
4-قرارداد آتی شمش طلا
شروع دوباره قراردادهای آتی برپایه طلا که این بار با شمش طلا بود اتفاق خوبی برای فعالان بازار مشتقه به شمار می‌رفت. باتوجه به مکانیزم بازار آتی که یک بازار 2طرفه به شمار می‌رود و افراد فعال در آن می‌توانند از صعود و نزول بازار بهره‌مند شوند، معامله برروی طلا در این بازار برای آن‌ها که به صورت تخصصی و حرفه‌ای اتفاقات بازار طلا را رصد می‌کنند و توانایی تحلیل آینده این فلز گران‌بها را دارند، جذاب و پرسود خواهد بود.
قرارداد آتی شمش همانند سایر قراردادهای آتی از یک دارایی پایه مشتق می‌شود که در این مدل قرارداد از واحدهای گواهی سپرده شمش تشکیل می‌شود.
مکانیزم قرارداد آتی شمش طلا
در قرارداد آتی شمش طلا خریدار متعهد می‌شود در یک زمان مشخص در آینده یک گرم شمش طلای خام را با قیمت مشخص شده از فروشنده بخرد و فروشنده نیز تعهد می‌دهد در همان زمان یک گرم طلای خام را با قیمت مشخص به خریدار به فروش برساند. با توجه به اینکه هر گواهی سپرده شمش طلا 100سوت یا 0.1گرم است بنابراین قرارداد آتی شمش برابر 10واحد گواهی سپرده شمش طلا خواهد بود.
5-قرارداد آتی صندوق طلا
قرارداد آتی صندوق طلا فرآیندی مشابه قرارداد آتی شمش طلا است، با این تفاوت که دارایی پایه در این نوع قرارداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا هستند که پیش از این به توضیح تفضیلی آن پرداختیم.
مکانیزم قرارداد آتی صندوق طلا
در قرارداد آتی صندوق طلا خریدار متعهد می‌شود در زمان مشخص در آینده 1000واحد از صندوق سرمایه‌گذاری طلا را با قیمتی معین از فروشنده بخرد و در مقابل فروشنده تعهد می‌دهد که همان مقدار از واحدها را در زمان تعیین شده و با قیمت مشخص بفروشد.  
6-قرارداد اختیار معامله(آپشن) سکه طلا
معامله در بازارهای اختیار معامله که با نام آپشن در میان معامله‌گران رایج و شناخته شده است از سایر ابزارها تخصصی‌تر است و نیاز به دانش و یادگیری بیشتری دارد.
قراردادهای اختیار معامله سکه طلا به این صورت است که به خریدار این حق را می‌دهند تا در روز سررسید مشخص شده، سکه طلا را با توجه به نوع قرارداد خریداری کند یا به فروش برساند. فروشنده موظف است در صورت درخواست خریدار، سکه طلا را به خریدار بفروشد یا از او خریداری کند. به بیان دیگر شما با اعمال این قرارداد اگر از نوع خرید باشد سقفی برای قیمت خرید سکه در آینده تعیین می‌کنید و هرگز بالاتر از این قیمت نخواهید خرید؛ همچنین اگر نوع قرارداد از نوع فروش باشد شما بر سر یک قیمت مشخص توافق می‌کنید و هرگز در قیمت پایین‌تر از آن سکه را نمی‌فروشید.
مهم‌ترین مزیت‌های خرید طلا در بورس
*حفظ طلا از خطر سرقت
*پایین بودن مبلغ مالیات و کارمزد در روش خرید طلا در بورس نسبت به خرید فیزیکی
*صرفه‌جویی در وقت به جهت سهولت خرید و فروش آن در بستر معاملات برخط
*توانایی استفاده از ابزار متنوع متناسب با بودجه‌ و امکان خرید طلا با هر میزان بودجه که دارید
سوالات متداول درباره خرید طلا در بورس
چگونه از بورس سکه بخریم؟
درحال حاضر تنها راه خرید سکه فیزیکی از بورس، خرید گواهی سپرده سکه طلا و اختیار معامله سکه طلا است. خرید گواهی سپرده سکه با استفاده از کدمعاملاتی بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد و شما برای خرید آن باید معادل قیمت یک سکه کامل را پرداخت کنید.
معامله اختیار معامله سکه با استفاده از کد معاملاتی بازار مشتقه در بورس کالا انجام می‌شود و برای استفاده از آن شما باید دانش انجام معامله در بازار آپشن را داشته باشید.
در چه روزهایی امکان معامله صندوق‌های طلا و گواهی سپرده وجود دارد؟
انجام معامله در تمام روزهای معاملاتی بازار صورت می‌گیرد. پیش‌گشایش از ساعت 11:30 تا 12:00 انجام می‌شود و معاملات پیوسته از ساعت 12:00 تا 15:00 ادامه دارد.
سرمایه‌گذاری در صندوق طلا بهتر است یا گواهی سپرده سکه؟
هردو ابزار مذکور همبستگی زیادی با یکدیگر دارند اما به سبب اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در شرایط عادی بورس دامنه نوسان مثبت و منفی 10درصدی دارند، در زمان‌های صعودی بازار طلا می‌توانند بازدهی بالاتری نسبت به گواهی سپرده سکه طلا که بازدهی مثبت و منفی 5درصد دارند، داشته باشند. همچنین وجه تمایز دیگر آن‌ها در این است که شما با سرمایه 500هزارتومانی هم می‌توانید در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کنید اما برای خرید گواهی سپرده طلا باید حداقل به میزان یک سکه کامل دارایی داشته باشید.
معامله شمش در بورس کالا در چه روز و ساعتی انجام می‌شود؟
بورس کالا هرروز ساعت 16 زمان دقیق معاملات تالارهای مختلف برای روزهای آتی را اطلاع‌رسانی می‌کند به همین دلیل برای اطلاع دقیق در این زمینه باید به اطلاعیه‌های بورس کالا رجوع کنید، چنانچه عرضه‌ای در تالار طلا وجود داشته باشد از ساعت 12:30 آغاز خواهد شد.